Etykiety

piątek, 12 stycznia 2018

#211 Włoskie słowa, które prawdopodobnie źle wymawiasz.

Taki wpis chodził mi już po głowie od jakiegoś czasu. Kiedyś jedna z was napisała mi, że mogłabym zrobić taki wpis i coś tam przy okazji sobie wspomniałam, ale teraz na porządnie zebrałam wszystkie słowa, które kojarzę, że bywają najczęściej źle wymawiane. Może nie są to wszystkie słowa, a może raczej- na pewno nie są to wszystkie słowa, ale mam nadzieję, że uda mi się zaciekawić was tymi, które jako pierwszy przyszły mi do głowy.

1. Fiat
Popularny Fiat. Zna go pewnie każdy, ostatnio w dodatku moda na niego gwałtownie wróciła i znów uznawany jest za prawdziwe cacko. Ale czy oby na pewno każdy wie jak powinno brzmieć słowo Fiat? Moje doświadczenie mówi, że ... Nie bardzo. Marka tego samochodu nie powinna być wymawiana jako krótkie, zwięzłe Fiat. Literka "i" jest tutaj znacznie dłuższa i wymowie bliżej do "Fijat" niż "Fiat" choć wypowiadane jest to w taki sposób, że dla niedoświadczonego ucha faktycznie może brzmieć troszkę jak "Fiat". Niemniej jednak z pewnością nie jest to krótkie, stanowcze "FIAT".

2. Lamborghini
Lambo to pewnie kolejne autko po Fiacie, które zna każdy. Tylko czemu ciągle słyszy się "lambordżini"? "H" w wyrazie lamborghini występuje tam niemo, aby zmiękczyć "g" i rozdzielić je z "i". Dlatego wymawiamy "lamborgini".

3. Moschino
Kobiety szaleją za ich torebkami i perfumami, ale już słabo się robi od słuchania kolejny raz "moszino", "moczino". Prawidłowa wymowa to "moskino".

4. Penne
Wiele osób zapomina, że podwójne literki występują tam po to, aby wyraźnie je wymawiać. Nie bez powodu mamy makaron penne, a nie pene. Pene oznacza penisa. Wszyscy italofile ciągle to powtarzają, a i tak non stop słyszę "i poproszę pene".

5. Gnocchi
To takie słówko, które kocham. Wypowiada się je dźwięcznie "ńokki" podczas, gdy wiele osób nadal łamie sobie język mówiąc "gnoczi", "gńoki", "gnoszi", "gnocczi". Urocze.

6. Espresso
Jaką tajemnicę skrywa to słowo, że zawsze znajdzie się ktoś kto powie "ekspresso" zamiast "espresso"? Ej nie dodajemy liter, których nie ma!

7. Chianti
Popularne włoskie wino, które często bywa kaleczone jako "szianti", "czianti" i inne twory. To po prostu "kianti".


Jakie słowa dodałbyś do listy? A może ciekawi cię wymowa jakiegoś innego słowa?
Mewa prosi was o uważną naukę wymowy! 😈

17 komentarzy:

  1. Dobrze wiedzieć o takich rzeczach! Są naprawdę przydatne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Na prawdę pene znaczy penis? Jak dobrze, że nigdy nie zamawiałam penne we Włoskiej restauracji... a właściwie nigdy. Ale jakby co będę wiedzieć

    OdpowiedzUsuń
  3. ale super! w sumie wszystkie punkty dobrze wymawiałam oprócz fiata xD

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo to ciekawe :D nie ukrywam że i ja wymawiałam źle słowa z tej listy ;d

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow ;) ja na szczęście dobrze wymawiam je wszystkie. Może to zasługa łaciny w szkole?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe :). Choć miałam łacinę na studiach i niektóre rzeczy czyta się zupełnie insczej.

      Usuń
  6. Wstawaiaj takie slowne smaczki czesciej!

    OdpowiedzUsuń
  7. Wymawiam wszystkie dobrze ☺☺

    OdpowiedzUsuń
  8. Z tym penisem to żeczywiście niezła wpadka :)

    PurpurowyKsiezyc

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja w zasadzie wszystko wymawiałem zwykle poprawnie, ale baaardzo mi się podobają takie wpisy! Poszukaj więcej takich słów! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Gnocchi to chyba jedno z tych słówek, które każdy czyta na swój sposób. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. o większości przypadkow słyszałam, ale penne mnie zdziwiło, jakoś zawsze wymawiałam to jako pene, a tu widać lepiej chyba tak nie mówic:D

    OdpowiedzUsuń
  12. "Pene" i "Lambordżini" :D Dobry wpis! <3

    OdpowiedzUsuń
  13. Hahaha rozbawiłaś mnie z tym penne🤣

    OdpowiedzUsuń