Etykiety

niedziela, 10 grudnia 2017

#201 Kiedy Włosi ubierają choinkę?

Kiedy powinno się ubierać choinkę? I kiedy robią to Włosi?
Powiem wam, że Włosi, których znam zawsze dziwią się, że w Polsce ubieramy ją tak późno. To znaczy rozumiem, że co rodzina to tradycje i pewnie w waszych domach też są różne daty ubierania choinki, ale u mnie jest to zazwyczaj na kilka dni przed Wigilią.

Quando si fa l'albero di Natale? Kiedy ubiera się świąteczne drzewko?

We Włoszech zazwyczaj robi się to 8 grudnia czyli w giorno dell'immacolata. Jest to bardzo ważne święto we Włoszech i jest nawet dniem wolnym od pracy. Włosi wychodzą wtedy do centrum miasta, spędzają czas z przyjaciółmi, oglądają szopki, zajadają się przysmakami, a ulice stają się praktycznie nie do przejścia. Wydaje mi się, że podobnie wygląda to także w Hiszpanii.
To właśnie w tym dniu wskazane jest ubranie swojej choinki.

A co można zawiesić na choince?
Nasze l'albero di Natale może być przyozdobione na wiele różnych sposobów! Decorazioni per alberi di Natale (dekoracje na drzewka świąteczne) znajdziecie w każdym sklepie z dodatkami do domu. Ostatnio będąc w Sorrento trafiłam na sklep Bożego Narodzenia gdzie pani przez cały rok produkuje ręcznie robione dekoracje. Dzięki temu w tym roku na moim drzewku zawiśnie piękna pallina (bombka) w kolorach włoskiej flagi.
Obok na pewno zawisną le calze (skarpety na słodycze) oraz fili d'oro (cienkie, złote ozdoby na choinkę).
U mnie nigdy nie brakuje także lucine colorate (światełka choinkowe) oraz ghirlande (wianki, girlandy), ale wiem, że to kwestia zależna od tradycji i każda rodzina sama decyduje o tym czy znajdą się one na choinkach.


Quando fate l'albero di Natale? Kiedy ubieracie choinkę?


20 komentarzy:

  1. Jak szybko! U mnie zawsze w wieczór przed wigilia. W tym roku planujemy ubrać tydzień przed, ale tylko dlatego ze na weekend przed wigilia nas już nie bedzie

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie ze tak wcześnie ubierają choinkę - a najczęściej przed wigilią ją ubieram.

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę że w naszych warunkach choinka nie postoi tak długo (myślę o tych ciętych stawianych w mieszkaniach).

    Christmas markets in Germany look like so

    OdpowiedzUsuń
  4. U nas się ubiera w wigilię lub dzień przed choć przy moim kocie to chyba nie będzie możliwe teraz heh

    OdpowiedzUsuń
  5. O ! W Hiszpanii bardzo podobnie. Ubiera się choinkę własnie w okresie 8- go grudnia, również jest to dzień wolny ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Faktycznie strasznie wcześnie ubierają ! Ja zawsze ubieram w wigilie ! ☺️

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie choinkę ubieramy zawsze w Wigilię. <3

    OdpowiedzUsuń
  8. L'albero di Natale ubieram zazwyczaj pare dni przed Wigilią :D najbardziej lubię klasyczne, drewniane ozdoby i szklane bombki. No i światełka obowiązkowo! ale żadnych skarpet, łańcuchów i torebek :))

    OdpowiedzUsuń
  9. Czyli we Włoszech świątecznie jest praktycznie przez cały grudzien! 😀

    OdpowiedzUsuń
  10. To ja w tym roku ubralam drzewko po wlosku :P Data sie zgadza, a i ozdoby bardzo podobne :)

    OdpowiedzUsuń
  11. U mnie kilka dni przed Wigilią ☺

    OdpowiedzUsuń
  12. ja ubieram tez kilka dni przed Wigilią <3

    OdpowiedzUsuń
  13. O właśnie przypomniałaś mi że musze ubrać choinkę:)

    Buziaki:*
    WWW.KARYN.PL

    OdpowiedzUsuń
  14. U nas ubiera się w Wigilię, bo muszą ubierać wszyscy, a wtedy każdy ma już czas :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja ubieram w sama Wigilie ��❤️

    OdpowiedzUsuń
  16. u mnie tez kilka dni przed Wigilią :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja chyba będę ubierać w piątek ;D

    OdpowiedzUsuń
  18. To bardzo podobnie jak u mnie i przyjaciół i rodzinie, bo po Mikołajkach już zaczynaja się pojawiać :)

    OdpowiedzUsuń
  19. U mnie ubiera się choinkę kilka dni przed Wigilią. Ale fajnie wiedzieć, że u nich jest tak wcześnie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. U mnie choinki jeszcze nie ma! Muszę to szybko zmienić:)

    OdpowiedzUsuń